Inloggen bij het patiëntenportaal van de huisarts, een energiecontract afsluiten of een OV-abonnement veranderen. Het lijkt eenvoudig, maar het kan knap ingewikkeld zijn. Inwoners kunnen met dit soort vragen elke donderdagmiddag tussen 13.00 en 15.00 uur terecht in de Bibliotheek Bunnik, bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO).
Inge Hartogsveld is IDO-medewerker bij Bibliotheek Bunnik van KunstenHuis Idea en helpt bezoekers met vragen in Bunnik en Zeist. Ze zit aan een tafel in de bibliotheek, altijd samen met een vrijwilliger van SeniorWeb. “De vrijwilligers van SeniorWeb helpen met vragen over de computer, laptop, telefoon of tablet. Ik ben van ‘de digitale papieren en formulieren’, zoals een bezoeker dat een keer zo mooi zei. Hierbij kan je denken aan vragen over het inloggen met de DigiD, iets declareren bij de zorgverzekeraar, of het aanvragen van studiefinanciering. Ik zoek samen met een bezoeker informatie op, geef uitleg en ondersteun de bezoeker om het zelf te doen. Bij meer complexe vragen verwijs ik naar een partnerorganisatie, zoals het Financieel Inloopspreekuur Bunnik van de gemeente Bunnik en Humanitas. Zij geven meer inhoudelijke informatie en hulp.”
Inge doet dit in haar functie van IDO-medewerker. Vrijwilligers van SeniorWeb mogen namelijk niet helpen met privacygevoelige vragen. Inge: “Privacy is heel belangrijk. Ik help bezoekers op de computer, maar typ nooit een wachtwoord in. Dat moeten mensen echt zelf doen.” De vrijwilligers van SeniorWeb helpen bijvoorbeeld met het opslaan van foto’s op laptop of online, het uitleggen van nieuwe functies in WhatsApp of het terugzetten van een per ongeluk gewiste app op de telefoon. Ze bieden ook ondersteuning bij het upgraden van Windows 10 naar Windows 11, omdat de ondersteuning voor Windows 10 binnenkort eindigt.
Rust
Bij de IDO-tafel in de bibliotheek komen vooral ouderen met vragen. Inge: “Ouderen zijn onze grootste doelgroep. Zo vertelde een bezoekster: ‘Als ik iets moet regelen op de computer, dan raak ik altijd zo gestrest. Dan kom ik hier en dan word ik weer helemaal rustig’. Een andere mevrouw vertelde: ‘Mijn zoon wil me wel helpen, maar hij is altijd zo ongeduldig. Als hij dan weg is, weet ik nog niet hoe het moet. Hier wordt alles rustig uitgelegd, zodat ik het een volgende keer zelf kan oplossen.’”
Soms komen bezoekers meerdere weken achter elkaar, zodat ze niet alleen hun vraag oplossen, maar ook zelfredzamer worden. Inge: “Mensen kunnen thuis en in de bibliotheek digitale vaardigheden oefenen via oefenen.nl. Tijdens het spreekuur helpen we ze als ze vastlopen. Ook mogen we een jaarabonnement op SeniorWeb weggeven. Met dat lidmaatschap kunnen mensen computerhulp aan huis krijgen en lessen volgen over de digitale wereld van de computer, tablet of smartphone.”
DigiSnack Veilige wachtwoorden
Gebruik jij ook overal hetzelfde wachtwoord? En misschien zelfs je postcode of de naam van je huisdier? Dat kan veiliger! Op 27 november leer je tijdens een korte workshop in de bieb hoe je sterke wachtwoorden maakt, veilig bewaart en nooit meer kwijtraakt. Kijk hier voor meer info.